top of page

Gokken, het spel van het leven

Het leven is eigenlijk net een gokspel.

Dit klinkt misschien een beetje vaag dus daarom zal ik het eventjes uitleggen.

Kijk, met gokken heb je altijd 2 keuzes:

- niet spelen

- wel spelen

Als je niet speelt dan heb je simpel gezegt 0 kans om te winnen, en als je wel speelt heb je die kans, maar neem je wel een risco.

Als je dit vervolgens toepast op het dagelijks leven ziet het er zo uit:

Als je ervoor kiest om niet '''te spelen'', dus geen risico te nemen dan verlies je dus sowieso. Je blijft stilstaan, je leert geen nieuwe dingen en blijft zoals je bent.

Als je ervoor kiest wel ''te spelen'', dus een risico (gokje) te nemen dan bestaat er een kans dat je wint, maar ook een kans dat je verliest. Verliezen word hierbij vaak ervaren als iets negatiefs maar ik zie dat niet zo.

Winnen is uiteraard erg fijn. Het voelt goed als alles in 1x goed gaat en je nergens moeite mee hebt, maar..

Verliezen zorgt ervoor dat je word geconfronteerd met je eigen ''fouten''. Hierbij ga je na wat je niet goed hebt gedaan en zul je dit waarschijnlijk niet nog een keer doen. Je leert dus van je fouten. Hierdoor groei je en kom je tot nieuwe inzichten, en deze inzichten had je niet gehad als je niet had gegokt of had gewonnen.

Verliezen is niet erg. Het hoeft niet negatief te zijn. Het is nodig om te groeien als mens en het geeft jou de kans om te leren en als je dan vervolgens na 1 of meerdere keren verliezen, met de inzichten de je daar uit gehaald hebt, wint. Denk ik dat dit nog 10x beter voelt dan in 1x winnen.

Wat ik jullie dus graag mee wil geven is: neem soms gewoon een gokje.

Je weet niet altijd hoe dingen uitpakken en dat is niet erg. In beide gevallen kun je er altijd iets positiefs uit halen. Het zal je altijd verder brengen in je leven, daar ben ik van overtuigt.

Where to find me:

  • Instagram Clean Grey
  • Twitter Clean Grey
  • Tumblr Clean Grey
bottom of page