top of page

#BeReal

Ons dagelijkse leven speelt zich gemiddeld voor 50% af op social media, en in sommige gevallen is dit zelfs meer. Eigenlijk nemen computers langzaam ons leven over zonder dat we dat zelf door hebben. Je zou bijna kunnen zeggen dat we een slaaf zijn geworden van de technologie.

Nou lijkt het op eerste gezicht misschien heel onschuldig, social media kan wel degelijk gevaarlijk zijn. Het maakt ons leven natuurlijk een stuk makkelijker en vaak ook leuker (in de ogen van de meeste van ons), maar toch zitten er ook veel slechte kanten aan social media. Ik wil in dit artikel vooral ingaan op het neppe deel van social media. Het deel dat mensen onzeker en jaloers maakt.

Ik wil als voorbeeld eventjes ingaan op wat ik zie gebeuren op Instagram. Ik vind Instagram het leukste social media platform, omdat het voornamelijk bestaat uit het delen van foto's. Ik ben gek op fotografie en deel dit graag met andere mensen en daarnaast vind ik het ook ontzettend leuk om geinspireerd te worden door andere Instagram gebruikers. Nou gebeurt het mij wel vaak dat ik op iemands profiel zit en kijk naar iemand die (op Instagram) een perfect leven heeft. Zijn of haar profiel staat vol met mooie selfies, nieuwe kleding, vakantie foto's, feestjes, etentjes etc. etc. Op zo'n moment kun je je zo klein voelen en minder dan diegene, want tja.. hij of zij lijkt een perfect leventje te hebben.

Tóch is dit heel misleidend. Ik ben er de laatste tijd achter gekomen dat er ontzettend veel meisjes vol bewondering, en soms met jaloezie, kijken naar de foto's die ik plaats op Instagram. Ik ben dus zo'n persoon die een perfect leven lijkt te hebben. Ik vind dit eerlijk gezegd helemaal niet leuk, want het is niet te waarheid. Mijn leven is verre van perfect, en ik zou ook helemaal niet willen dat het perfect is, en al zeker niet dat andere mensen dat denken. Daarom probeer ik om ook is een niet zo mooie selfie te posten, of iets anders wat juist helemaal niet perfect lijkt. We zijn geneigd om alleen de leuke dingen te delen en om alleen de allermooiste foto's van onszelf te posten (lees: ego), maar wat als we nou gewoon is écht eerlijk zijn. Als we een keertje een rot dag hebben dat we dan niet gaan lachen voor de camera en een leuke selfie uploaden omdat je haar wel goed zat. Want wat er nu word gecreëerd is jaloezie op iets wat helemaal niet bestaat. Het is zo gefocused op de buitenkant. Het moet allemaal mooi en volmaakt zijn. Waarom laten we dat masker niet gewoon lekker vallen en laten we zien wie we echt zijn? Dat lijkt mij een mooi uitgangspunt.

Doe jij ook mee? Gebruik dan de hastag #BeReal op Instagram.

Where to find me:

  • Instagram Clean Grey
  • Twitter Clean Grey
  • Tumblr Clean Grey
bottom of page